Intervju SHR Servicemedlem

( Särtryck från Tidningen Hudterapeuten nr 5/2017 )

Mimass AB vänder sig till hudterapeuter, kroppsterapeuter och medicinskt utbildad personal med sitt breda utbud av behandlingsutrustning och produkter.

(Text: Nathalie Koverman)

Namnet Mimass är en sammanslagning av Miriams Massage och det är precis där det började; med massageterapeuten och undersköterskan Miriam Ovesen som startade Mimass år 1994 och erbjöd massage. När hon träffade sin blivande make, Håkan Wahlström, 2010 ändrade företaget inriktning.

  • Många som träffas och blir förälskade skaffar kärleksbarn, vi skaffade företag tillsammans! berättar Håkan skrattandes.

Den första produkten de saluförde var posture, en produkt som förbättrar hållningen, och den sålde de in till hälsokostaffärer över hela Sverige. Grundtanken var annars att inrikta sig på apparatur, men då en leverantör av maskiner presenterade en hudvårdsserie år 2013 så kom även den att ingå i produktutbudet. Från massage och produkter för hälsokosten, till apparatur och hudvård: att hitta sitt fokus är något som företag i en ständigt föränderlig bransch alltid måste ha i åtanke. För Mimass AB har det fallit på plats nu och deras grundidé är att all teknologi som de arbetar med har effekt på hudens åldrande. Jag ber Håkan berätta om deras sortiment:

Vi har ett gigantiskt sortiment om man ser till produkter.
Men låt oss dela upp det i några relevanta delar. Vi har hudvårdsprodukter för behandling på salong, vi erbjuder ett brett sortiment av kompletterande hudvård för att kunna bidra till en god försäljning även vid sidan av behandlingarna.
Sedan vid sidan av det så har vi ett sortiment mot medicinska kliniker i fråga om injektionsapparaturer och mesoterapi apparaturer.
På apparatursidan gör vi mycket medvetna val i fråga om pris, kvalité och resultat.
Här hittar du enklare apparaturer under 2 000 kr som skall förstärka behandlingsresultatet, till marknadens i dag mest moderna utrustning i fråga om injektionsfria inslussningsapparaturer.

Inställningen som de har till anti-age är att inte bara behandla symptomen på hudens åldrande, utan en av de främsta orsakerna till att dessa uppstår. Det är hudens uttorkning med åldern som medför att många negativa processer inleds. I det huvudsakliga hudvårdsmärket Clinicare arbetar man med att uttorkningen ska motas i grind med hjälp av lågmolekylär hyaluronsyra som till skillnad från ofraktionerade molekyler kan binda fukt i huden, upp till tusen gånger sin egen vikt.

Även om kosmetiska produkter varken ska eller får bota eller ta bort något, så kommer fukt som binds att spela roll för hudhälsan och påverka dess funktioner positivt. Clinicare är sydkoreanskt och har utvecklingspartners som inte äger märket men bidrar med den senaste forskningen inom området.

På Mimass AB väljer man att se salongskunderna som slutkonsument och salonger och kliniker som samarbetspartners.

I praktiken så kan det vara förvillande likt en traditionell försäljningsorganisation, men om vi skulle se på det i mer detalj så innebär det att vi tillsammans med salongen strävar efter en långsiktig lösning som inte innebär att salongen låser upp stora belopp i lagerprodukter. VI strävar också efter att upprätthålla ett högt värde på de produkter vi erbjuder genom att förhålla oss till salongerna i fråga om försäljning av hemvård, förklarar Håkan.

Samarbetspartners erbjuds kurser i marknadsföring exempelvis sociala medier och affärsmannaskap överlag. Det kan konkret handla om hur man prissätter sina tjänster och produkter och bryta ner kostnader och intäkter för att se vad marginalen blir.

För låg prissättning kommer alltid att få konsekvensen att lönen får stryka på foten. Det är det ingen som vill, men långt ifrån alla vet hur man sätter priser utan sneglar på andra. Branschen håller på att utkonkurrera sig själv på ett sätt. Det är en trend vi vill hjälpa till att vända!

Håkan som har en lång bakgrund inom affärsorganisering och försäljning brinner för att skapa långsiktig lönsamhet och vet att det innebär strategiskt arbete men att det även måste få ta tid.

Väljer du att arbeta med Mimass utbud har du exempelvis inga krav på att köpa in stora och dyra startpaket utan väljer själv vilka produkter och i vilken kvantitet du vill köpa in dem.

Köper man apparatur eller en hudvårdsprodukt från Mimass så skall man alltid känna sig trygg i att de resultat som våra leverantörer och vi själva utlovar är något man kommer att få. Vårt fokus är Anti Age, vilket innebär att allt vi erbjuder levererar någon form av bromsande effekt på hudens åldrande. Eller vitaliserande effekt på huden.

Att tala om resultatinriktad hudvård innebär ett stort ansvar. Resultatet i kombination med behandling och behandlingsråd bör ju följa hand i hand.

Vilka krav ställer då företaget på de som vill handla från dem?  

Lägsta nivån är hudterapeut med utbildning som är godkänd av eller likvärdig en SHR-godkänd utbildning. Det finns några gamla kunder som har funnit med sedan innan och som inte har det, men sedan två år tillbaka är det praxis och ingår i verksamhetens stadgar.

Mimass arbetar också med andra legitimerade yrkesgrupper och är förutom i SHR även medlemmar i Kosmetik- och hygienföretagen och Kroppsterapeuternas Yrkesförbund.

En hjärtefråga för Håkan är microneedling och säkerheten kring detta. Han brukar ta exemplet med att ingen skulle godta att ens läkare letade fram ens privata men begagnade nål ur en påse när det är dags för blodprov och att det då känns självklart med sterila nålar. Likadant ska det vara vid microneedling. Engångsnålar som har medicinsk CE-märkning och sterila produkter ska vara en självklarhet, framförallt eftersom produkterna trycks ner i vitala hudlager. Ändå säljer flera företag verktyg för hemmabruk som penetrerar huden och som gemene man kan köpa och använda utan ordentlig kunskap och hygienhantering.

Avslutningsvis undrar jag över hur man på Mimass ser på framtiden och vad som ligger runt hörnet för dem. Håkan menar att det är en kombination av innovationer, men även vad hudterapeuter får och bör göra.

I fråga om konsumenterna så kommer marknaden tvingas in mot verkliga resultat i kombination med att man efter behandling skall kunna återgå till sin vardag utan en massa restriktioner eller konvalescens. Och när det kommer till branschen så tror jag vi kommer se en kraftig ökning av injektionsrelaterade behandlingar med fokus på vitalisering av huden. Nu är ju det området utanför den diplomerade hudterapeuten, så utifrån det perspektivet så kommer vi att få se en utveckling omkring injektionsfria system som med vetenskapligt stöd kan penetrera aktiva ingredienser i huden.

Som en förlängning av tanken om resultatinriktade behandlingar utan konvalescens, har Mimass nyligen även vänt sig till och etablerat sig på SPA-anläggningar såsom Selma Spa I Sunne och Kosta Boda Spa. Tanken är att kunna erbjuda synliga resultat på kort tid, men där kunden kan gå direkt från behandling till gymmet, bastun, poolen eller varför inte middags-drinken