En livsfara, eller ett effektivt sätt att nå oanade höjder i hudhälsa
I Sverige har vi sedan länge argumenterat för att riskerna med rollers i hemmamiljö är långt större än fördelarna som finns att uppnå.
För varför skulle man vilja erbjuda en kund en roller i sin hemvårds rutin för att sedan be henne använda den 6 – 7 dagar i veckan.
Det är ju helt befängt.. Eller?
I dag spenderar en konsument som dedicerat går på behandlingar och handlar produkter trofast av sin hudterapeut nära 3 000 kr / månad.
Av det utgör en betydande del av dom pengarna hudvårdsprodukter. Hudvårdsprodukter som vi översäljer med bravur. VI slänger oss med coola namn på ingredienser och vi berättar vad nån annan forskare har kommit underfund med vilka fördelar dom här ingredienserna tillför huden.
Men vad de flesta av oss glömmer att berätta är att produkten innehåller inte mer än 4 – 6% aktiva ingredienser, resten är vatten och utfyllnad, konsistens, parfym och konserveringsmedel.
Vi uppmuntrar våra kunder att använda dom här produkterna morgon & kväll, vi förklara vikten av solskydd o.s.v. Det här känner ni alla till.
Men lika förbaskat så kommer alltid den dagen då kunden kommer till er och uttrycker tvivel.
Så som
-
Jag tycker inte att det blir några bättre resultat!
-
Jag ser ingen fortsatt utveckling!
-
Har du inget nytt som gör större skillnad?
Vilken företagsägare/säljare får inte panik nu?
Plötsligen står du inför hotet att din kund som ändå spenderar 20 000 ich kronor om året hos dig inte är nöjd.
Vad skall du göra nu?
Som distributör så möter jag dom här företagarna dagligen. För frågan går vidare till mig. Har du inget nytt? Mina kunder efterfrågar nyheter..
Plötsligen investerar man i nån ny teknik som skall göra underverk, som skall revolutionera deras hud.
Men oops!
Efter 2 – 3 sånna behandlngar så slutar kunden att boka den behandlingen också.
Sen håller det på så här.
Herre gud!
Nu för tiden så erbjuder hudterapeuter till och med inkontinensbehandlingar??
Vad hände?
Varför blir det så här 8 gånger av 10 med trogna kunder?
Det första problemet är att du som behandlare inte fokuserar på problemet, Du älskar dina kunder, du bryr dig om dem, men det är egentligen bara deras pengar du är ute efter. Nu säger jag inte att det är så för alla, men lyssna på konsumenter som pratar om hudterapeuter så står det att läsa mellan raderna.
Så det är ett enkelt problem att åtgärda.
Börja lyssna på kunden och sätt kundens problem i fokus.
Sen har vi nästa verkligt stora utmaning.
En kund som går på behandling söker ofta hjälp med ett problem, ett hud tillstånd som man vill komma till rätta med. Under de första månaderna tillsammans med dig så sker en positiv utveckling, huden känns bättre, den ser lite friskare ut. Men ändå når vi sällan i mål.
Här kommer hudens grundläggande fysiologi in i spel.
Plötsligen börjar huden göra EXAKT det den är skapt för att göra. lite friskare så börjar den göra sitt jobb.
Den förhindrar de främmande exklusiva ( 4 – 6%) aktiva ingredienserna att penetrera ned och gör någon nytta i huden.
Vi vet i dag att igenom släppligheten i huden med aktiva ingredienser är EXTREMT liten.
Av de vattenlösliga ingredienserna så talar vi om så lite som 0,6% av dom redan få antal aktiva ingredienser ( 4 – 6% ) som gör någon nytta.
Ser vi till dom fettlösliga ingredienserna så uppgår det till nära 6%, av vad som fortfarande är en mycket blygsam mängd aktiva ingredienser som din kund har betalat ibland tusenlappar för.
Här håller alltså inte dina löften om vad din distributör så flashigt säljer in att produkten ”i teorin” skulle kunna göra med verkligheten så som den ser ut rent fysiologiskt.
Ofta faller det även på det faktum att ingredienserna har alldeles för stora molekyler därtill.
Och här har du det enkla svaret till varför dina kunder utvecklar tvivel och tveksamhet.
En känsla som i nästa steg leder så många duktiga hudterapeuter att febrilt använda surt förvärvade pengar till att investera i rätt mycket medioker teknologi.
Så! Låt oss återgå till frågan om needling i hemmamiljö nu.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
En behandling som varit tillgänglig i snart 30 år
Det är en teknik som lanserades tidigt på 90 talet, Det är en teknik som utvecklades till min stolthet och ära av grundaren av ett av våra varumärken. Även om båda våra varumärken har arbetat med rollers i hemma miljö sedan tidigt 2010 så är Dr Des Fernandes en av pionjärenra inom det här området. Inte enbart kosmetisk needling i hemma miljö, utan även Medical needling & Surgical needling. Men låt oss fokusera på kosmetisk needling.
Tekniken har ett enda syfte, den kan inte under några omständigheter eller bästa vilja påstås göra det som medical needling har kapacitet att göra genom blödningar och frisättningar av tillväxtfaktorer. Det enda syftet och det man uppnår är en ökad penetration av aktiva ingredienser ned i epidermis.
Man har i studier kunna mäta en ökade penetration av de aktiva ingredienserna med så mycket som 100 gånger mer.
100 gånger bättre penetration till epidermis
Låt oss leka lite med matematiken är.
Om en produkt på 100 ml som innehåller 4 -6% aktiva ingredienser i normala fall endast ger konsumenten 0,6% aktiva ingredienser. Detta ur en produkt många betalar upp emot 1500 kr för.
Adderar du en kosmetisk roller till detta så ökar du således graden med 100 gånger, vilket innebär att 6% av dom aktiva ingredienserna faktiskt tillför någon nytta till kunden. Och när det gäller fettlösliga ingredienser så pratar vi om så mycket som 60%.
Så redan med en ganska standardiserad professionell hudvårdsprodukt så adderar vi ett större värde för kunden, vilket borde vara viktigt för oss om vi säljer resultat.
Detta är det starkaste argumentet till varför du skall introducera kosmetisk needling till dina kunder efter 2 – 4 månader.
Uppsidorna är många.
-
Din kunds utveckling fortsätter
-
Lojaliteten till dig som behandlare ökar då resultaten fortsätter visa sig
-
Du blir en terapeut som andra får höra att man kan lita på.
- Det är du som utbildar konsumenten framför att dom ändå går och handlar något online och behandlar hemifrån utan din vetskap.
-
Du slipper investera i ”flashiga” och ofta dyra maskiner för att försöka bibehålla din kunds lojalitet. (En som ändå avtar efter några behandlingar med den nya apparaturen i alla fall)
Låt oss nu för ett ögonblick tala om potentiella risker.
Här tänker jag att vi lyfter dom vanligaste argumenten emot rollern.
Hygien har länge stått högt på listan. Kunden kan orsaka infektioner på sin hud.
Faktum är att med en nållängd på 0,25 mm så skapas en kanal i huden på ca: 0,03 – 0,05 mm.
Hudens celler är elastiska och när nålen träffar korneocyterna så är dom flexibla och trycks med nedåt. Så nålen kommer aldrig i kontakt med någon del av vävnaden som riskerar ta till sig nån orenhet.
Risken för infektioner ( Vilket vi ser dagligen ) är tusenfalt större när en kund petar på ett sår, klämmer en pormask eller finne än en roller som rengörs regelbundet.
Behandlingen kan förvärra och skapa ärrvävnad
Detta är så emotsägelsefullt av flera skäl. ( Svaret ovan ) Men låt oss spekulera i att konsumenten kommit över en roller på 1,5mm eller ännu värre en elektrisk penna, ( VIlket är mer vanligt i dag ärn rollers) och verkligen skapar blödningar.
Eftersom microneedling aktiverar aktiviteten av TGF β3 i största omfattning och TGF β1 & β2 avtar redan efter ett par dygn så är argumentet i sig själv motsägelsefullt.
Vad är TGF??
Det är tillväxtfaktorer som läker huden.
β1 & β2 är tillväxt faktorer som är väldigt aktiva i öppna sår och bidrar till skapandet av ärrvävnad.
β3 är en tillväxtfaktor som visat sig väldigt aktiva upp till ett par månader efter en microneedlingbehandling som stödjer vad vi kallar ärrlös läkning.
Detta är en viktig vetenskap som man inte kan förbise.
Så vad är riskerna egentligen vid sidan av känslomässiga?
Det värsta som kan hända är att konsumenten stressar och river sig med rollern i ansiktet.
Men ett rivsår orsakar inte livslångt lidande.
Avslutningsvis.
Fakta bakom fördelarna med kosmetisk needling är mångfalt större än de potentiella riskerna, så ser vi med fokus på våra kunders mål, förhoppningar och investeringsvilja så är det absolut inte befängt att erbjuda kosmetisk needling till en professionellt skapad hudvårdsrutin.
Mimass har arbetat med Microneedling i alla former sedan 2010 och vi ser oss som en trygg partner med ett globalt nätverk av kompetenta läkare, professorer och behandlare.
Jag hoppas också att den här artikeln öppnar dina egna tankar och sinnen för vad du som behandlare på bästa sätt kan erbjuda för resultat till dina kunder.
Vi är övertygade om att quick fixes och tillfälligt Glow inte är annat än destruktivt för trovärdigheten för vår bransch.
Vi vill skapa frisk och hälsosam hud som är framtidssäkrad med hjälp av bra val, effektiva behandlingar och produkter och behandlingar i världsklass.
Håkan Wahlström
VD / Mimass AB
https://youtu.be/uku07uNJr4c
Kontakta oss för mer information
Gillade du den här artikeln och ser att den har ett värde för din omvärld? Dela den gärna med dina vänner.
Facebook