Hudvård med en plan – Marknadsföring

Att driva salong handlar om så mycket mer än bara hudvård. En framgångsrik salong kan uppvisa positiva resultat både vad gäller kundens hud och salongens ekonomi. För att uppnå detta brukar vi prata om de tre L:en. Lojalitet. Långsiktighet. Lönsamhet. Har du dessa tre under kontroll, så har du troligtvis ett välmående företag med en positiv trend. Här kommer vi berätta mer om kraften av marknadsföring som en del i vår metod ”hudvård med en plan”.

Introduktion till de tre L:en

Lojalitet
Förutom ett gott resultat vill kunden ha ett trevligt, professionellt och personligt bemötande. Att ha många engångskunder gör inte salongen framgångsrik. Det handlar om att få dem att komma tillbaka och att få sina vänner att gå dit. Lojalitet och engagemang sker idag mycket i sociala medier.

Långsiktighet
När vi pratar om långsiktighet så syftar vi främst på långsiktig hudvård. Du ska ha en långsiktig plan för dina kunder och det innefattar professionell konsultation, salongsbehandlingar, produkter och hemvård. Vi brukar med glimten i ögat rekommendera att man tar fram en ”underhållsplan” för kunden där man med jämna mellanrum gör en ”besiktning” för att identifiera nya problemområden eller konstatera att behandlingarna har gett bra resultat. Att fota före- och efterbilder är ett bra knep för att visa kunden goda resultat.

Lönsamhet
Att skapa lönsamhet är förstås det allra viktigaste. Lönsamhet är ett resultat av antal kunder, marknadsföring, prissättning och kampanjer. När du investerar i något nytt till din salong ska du i förväg räkna på hur stor ökning i omsättning som krävs för att investeringen ska betala sig och bli lönsam. Just lönsamhet pratar vi ännu mer om i blogginlägget Hudvård med en plan – försäljning.


Marknadsföring kräver tålamod
Till skillnad från försäljning och kampanjer som visar på direkta resultat, så kräver marknadsföring mer tålamod och tar längre tid. Att bygga ett attraktivt varumärke är en lång process och behöver vävas in i ditt dagliga arbete för att skapa igenkänning. Det är med ditt varumärke du bygger en ”aura” runt din verksamhet – det du står för, det du brinner för och det du kan ge dina kunder. Nyfikenheten börjar i din marknadsföring, men lojaliteten kommer när kunden känner igen sig hela vägen in i behandlingen. Det du vill förmedla och kommunicera måste genomsyra hela verksamheten, i teori och praktik. Fråga dig själv:

– hur vill du uppfattas?
– vad vill du förmedla?
– vad ska dina kunder känna och tycka om dig?
– vilka problem löser du för dina kunder?
– hur ska mottagaren agera – vad är din call to action?

 

Vikten av marknadsföring
Det är få förunnat att kunder bara kommer och knackar på dörren. Visst kan man komma långt med word-of-mouth och ett gott rykte, men oftast krävs det en snabbare växande kundbas än så.

Många tänker på marknadsföring som försäljning, och den gamla skolans marknadsföring som gick ut på att sälja något genom snygga bilder och någon klatschig slogan. Men till stor del är den gamla skolans annonsering förbi och idag handlar marknadsföring mer om att skapa och sprida relevant innehåll i de marknadsföringskanaler där målgruppen rör sig. Allt för att skapa nyfikenhet, igenkänning och lojalitet. Din marknadsföring ska:

  1. Bygga och stärka ditt varumärke
  2. Attrahera nya kunder att ta kontakt med dig

Kanalval är a och o
Som salongsägare kan man nästan utgå från att kunderna rör sig i sociala medier, vilket är jättebra eftersom det är både enkelt och billigt att synas där. Fundera över var i det digitala landskapet din primära och sekundära kundbas rör sig på dagarna. Är det på Instagram, Facebook och Snapchat eller är de fortfarande mer analoga?

Sociala medier är inte en försäljningskanal. Det är inte här transaktionen sker. Men det är tratten som ska fånga in potentiella nya kunder. Därför är det jätteviktigt att du har en snygg och informativ hemsida där det är lätt att boka behandling.

Din hemsida är ditt skyltfönster
Utan en hemsida blir det tyvärr svårt att uppfattas som seriös och professionell. Det är dit tratten ska leda dina kunder. Det är där du skapar kampanjer, erbjudanden och delar med dig av information och kunskap. Det är där kunden kan boka sin behandling. Att ansluta dig till exempelvis Bokadirekt är också en god idé, men det är fortfarande oftast från din hemsida som bokningen startar.

Att vara tillgänglig är också av yttersta vikt eftersom hudvård och behandlingar är något som de flesta har funderingar kring. Därför är det bra om du inför fasta telefontider varje dag har en telefonsvarare som du regelbundet lyssnar av. Ett kontaktformulär på webben är också en bra idé. Lojalitet och återkommande kunder är något man förtjänar, och är du inte tillgänglig kommer kunden gå till någon annan. Nya kunder måste bearbetas aktivt!

Syns du inte, finns du inte – eller hur?
Har du inga följare i sociala kanaler så spelar det ingen roll hur mycket relevant innehåll du postar. För att få fler följare kan du ta till två olika steg:

  1. Avsätta en marknadsföringspott med pengar som du lägger på betald annonsering i sociala medier. Exempelvis sponsrat inlägg på Instagram eller annons på Facebook.
  2. Tagga, länka och reposta andra salonger, kunder eller influencers. Det är ett väldigt effektivt sätt att få nya följare att hitta till dig.

Som Mimass-partner stöttar vi dig i din marknadsföring
Vi hoppas att det här har gett dig grundläggande insikter i marknadsföringens värld. Vill du läsa mer om hur vi tänker kring ”hudvård med en plan”, ladda ner vår kom-igång-guide för ambitiösa hudterapeuter längst ned på sidan.

Du kan också anmäla dig till vår workshop med samma namn, där vi tar upp allt från hudhälsa och behandlingar, marknadsföring och ekonomi. Vi berör allt som krävs för en framgångsrik salong! Mer information och anmälan på mimass.se/evenemang.

 

Ladda hem vår guide här

Fyll i din information här nedan och klicka på knappen så får du tillgång till Mimass Guide för ambitiösa hudterapeuter.