Logga in

Hudvård med en plan – Försäljning

En framgångsrik salong kan uppvisa positiva resultat både vad gäller kundens hud och salongens ekonomi. För att uppnå detta brukar vi prata om de tre L:en. Lojalitet. Långsiktighet. Lönsamhet. I ett tidigare inlägg berättade vi mer djupgående om kraften av marknadsföring som en del i vår metod ”hudvård med en plan”. I den här texten kommer vi ge goda råd om hur du arbetar aktivt med försäljning.

Lönsamhet är det viktigaste L:et

Att skapa lönsamhet är förstås det allra viktigaste. Ingenting blir långsiktigt om inte ekonomin går ihop och det finns en lönsamhet i verksamheten. Lönsamhet är ett resultat av bland annat antal kunder, marknadsföring, prissättning och kampanjer. Vi börjar med att riva av några snabba tips kring ekonomi och lönsamhet:

  1. Satsa på att bli en mästare på konsultationer. Där vinner du kundens förtroende och har möjlighet att skapa en långsiktig plan. Du är en rådgivare, inte en försäljare.
  2. Se möjlighet till merförsäljning. Kan en microneedling-kur kompletteras med hemvård i form av produkter och skinroller? Skulle kundens hud må bäst av att varva microneedling med ansiktsbehandling?
  3. Prissätt rätt och skapa attraktiva kampanjer. Jobba med månadens erbjudande för att få fart på en viss behandling. Gör en konkurrensanalys och se hur dina största konkurrenter ligger i pris för behandlingar. Ibland kan ett högre pris anses attraktivt, allt beroende på din kundkrets och målgrupp. Kom ihåg att prissättning är ett ämne för sig, så hör gärna av dig till oss om du behöver hjälp!
  4. När du investerar i något nytt till din salong ska du i förväg räkna på hur stor ökning i omsättning som krävs för att investeringen ska betala sig. Känns det rimligt och kommer det att vara lönsamt i längden?
  5. Lönsamhet = intäkter minus kostnader. En framgångsrik salongsägare har stenkoll på sina intäkter och kostnader. Vad är dina största utgifter idag? Kan du förhandla ner lokalhyran? Sälja av gammal utrustning? Är det bättre att investera i en vidareutbildning av dig själv än att ta in en specialist för att bredda ditt utbud? Sluta aldrig fundera på sådana frågeställningar.

Affärsmannaskap och försäljning

Vi lämnar begreppet lönsamhet för en stund och ger oss in på försäljning. Som vi nämnde ovan så ska du inte se dig själv som en försäljare, utan snarare en rådgivare som konsulterar kunden till köp. Försäljning i vår bransch är allt annat än den gamla skolans dammsugarförsäljning där den bästa försäljaren är den som är den bästa retorikern. I vår bransch är den bästa försäljaren den som sitter på mest kunskap och som är mest lyhörd. Det handlar om att vägleda kunden till ett beslut som är positivt för kunden.

Så förutom att ha koll på salongens siffror och resultat, är en viktig del i ditt affärsmannaskap just konsultationen. Din marknadsföring har fått önskad effekt och nya kunder kommer till dig för dina goda råd och expertis. Du har vunnit deras förtroende redan innan ni mötts, och nu gäller det att vårda det. Lyckas du med det kommer mötet leda till en försäljning av produkter, behandlingar eller både och.

Tänk på att:

– vara lyhörd för kundens problematik
– presentera lösningar på kort och lång sikt
– fråga om kundens vilja och vision framåt
­- förstå kundens ekonomiska möjlighet
– analysera var i beslutsprocessen kunden befinner sig

Kundens beslutprocess
Hur beslutsam en kund är beror till stor del på hur stor risk som är kopplad till beslutet. Risk i det här sammanhanget kan vara kostnad, komplikationer, smärta, osäkert resultat osv. Känner kunden att någon risk är överhängande är risken för dig att kunden inte fattar beslut eller avbokar sin behandling dagen innan.

Om det känns rätt kan du vid konsultationen fråga kunden vilka som är dennes viktigaste kriterier i valet av hudterapeut. Beroende på svaret kan du lägga mer fokus på att minimera upplevelsen av risk gällande just de punkterna. Vanliga svar är pris, kompetens/pålitlighet, kvalitet/resultat, enkelhet/närhet eller risk/komplikationer.

Svarar kunden att priset och resultatet är viktigast. Då kan du exempelvis redan vid konsultationen föreslå en kur på X antal behandlingar till rabatterat pris och 20% på all hudvård som köps vid besöken. Har ni inte uppnått de resultat ni förväntat er efter kuren, så får kunden ännu en behandling för halva priset. Med det upplägget serverat har du minimerat kundens känsla för risk gällande priset och resultatet. Finns det då någon anledning att inte ta steget och boka?

Vill kunden gå hem och fundera så kan du underlätta beslutet och ta denne igenom fasen av tveksamheter genom att hänvisa till en tydlig frågor-och-svar-sida på din hemsida. Och säg att du finns tillgänglig på mail och telefon om kunden har några som helst funderingar eller vill ha hjälp att boka.

Som Mimass-partner stöttar vi dig i din försäljning
Vi hoppas att det här har gett dig grundläggande insikter i vad som krävs för att sälja. Vill du läsa mer om hur vi tänker kring ”hudvård med en plan”, ladda ner vår kom-igång-guide för ambitiösa hudterapeuter genom att fylla i formuläret nedan.

Du kan också anmäla dig till vår workshop med samma namn, där vi tar upp allt från hudhälsa och behandlingar, marknadsföring och ekonomi. Vi berör allt som krävs för en framgångsrik salong! Mer information och anmälan på mimass.se/evenemang.

Ladda hem vår guide här

Fyll i din information här nedan och klicka på knappen så får du tillgång till Mimass Guide för ambitiösa hudterapeuter.

Dela inlägget:

Fler inlägg

Vill ni lära er hur ni lyckas med försäljningen?

Eftersom Mimass arbetar utifrån ett helhetsperspektiv erbjuder man såväl högkvalitativa hudvårdsprodukter och behandlingar som skräddarsydda utbildningar.

I vårt nyhetsbrev bjuder vi på de senaste kunskaperna om avancerad hudvård, hudföryngring och hudhälsa. Se till att hålla dig up to date!

Nyhetsbrev